Tafsir Noor al-Thaqalayn: Surat an-Nas

Return to Table of Contents for Tafsir Noor al-Thaqalayn


في كتاب ثواب الأعمال باسناده عن أبي جعفر عليه السلام قال: من أوتر بالمعوذتين وقل هو الله أحد قيل له: يا عبد الله ابشر فقد قبل الله وترك

In Thawab al-A`mal by its isnad to Abu Ja`far عليه السلام.

He said: Whoever performs the witr with the mu`awadhatayn and qul huwallahu ahad, it will be said to him: O servant of Allah, Allah has accepted your witr.

 في مجمع البيان الفضل بن يسار قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: إن رسول الله صلى الله عليه وآله اشتكى شكوة شديدة فأتاه جبرئيل وميكائيل، فقعد جبرئيل عند رأسه وميكائيل عن رجليه، فعوذه جبرئيل عليه السلام بقل أعوذ برب الفلق، وعوذه ميكائيل عليه السلام بقل أعوذ برب الناس

In Majma` al-Bayan: al-Fadl b. Yasar said:

I heard Abu Ja`far عليه السلام say: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله was suffering from severe distress, so Gabriel and Michael came to him. Gabriel sat at his head, and Michael sat at his feet. Gabriel عليه السلام sought refuge for him through qul `a’uthu bi rabb al-falaq, and Michael عليه السلام sought refuge for him through qul `a’uthu bi rabb an-nas.

 أبو خديجة عن أبي عبد الله عليه السلام قال: جاء جبرئيل إلى النبي صلى الله عليه وآله وهو شاك فرقاه بالمعوذتين وقل هو الله أحد، وقال: بسم الله أرقيك والله يشفيك من كل داء يؤذيك خذها فلتهنيك فقال: بسم الله الرحمن الرحيم قل أعوذ  برب الناس ملك الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس

Abu Khadija from Abu `Abdillah عليه السلام.

He said: Gabriel came to the Prophet صلى الله عليه وآله while he was distressed, so he relieved him through the mu`awadhatayn and qul huwallahu ahad. And he said: “In the name of Allah, which will relive you, and Allah will heal you from every malady that harms you, so take it and it will relax you.” So he said: “In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful. Say: I seek refuge in the Lord of the people, the king of the people, the God of the people, from the evil of the slinking whisperer, who whispers into the hearts of people, from among the jinn and the people.” (Surah 114)

وروى عن أنس بن مالك قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: ان الشيطان واضع خطمه على قلب ابن آدم فإذا ذكر الله خنس، وإذا نسي التقم فذلك الوسواس الخناس

And it has been narrated form Anas b. Malik that he said:

The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Surely, Satan has placed his nose upon the heart of the son of Adam, so if he remembers Allah he (Satan) slinks away, and if he forgets he remains, and that is the slinking whisperer.

وروى العياشي باسناده عن أبان بن تغلب عن جعفر بن محمد قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: ما من مؤمن الا ولقلبه في صدره أذنان، اذن يتنفس فيها الوسواس الخناس فيؤيد الله المؤمن بالملك، وهو قوله: سبحانه ” وأيدهم بروح منه “

And `Ayashi reported by his isnad from Aban b. Taghlib from Ja`far b. Muhammad.

He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: There is not a believer except that his heart in his chest has two ears: (1) an ear that the slinking whisperer breathes into, (2) and so Allah supports the believer with an angel, and that is His سبحانه saying, “And he supported them with a spirit from him” (58:22).

 في تفسير علي بن إبراهيم وقال الصادق عليه السلام: ما من قلب الا وله أذنان على أحدهما ملك مرشد، وعلى الأخرى شيطان مفتر، هذا يأمره وهذا يزجره، و كذلك من الناس شيطان يحمل الناس على المعاصي كما يحمل الشيطان من الجن

In Tafsir `Ali b. Ibrahim: And as-Sadiq عليه السلام said: There is not a heart except that it has two ears: (1) on one, a guiding angel, (2) and on the other, a lying devil. One orders him, and the other snubs him. And it is like that with the people: a devil that drives the people toward sin, just like the devil from the jinn.

 وفيه عن العالم عليه السلام حديث طويل ذكر فيه عليه السلام: ما طلب إبليس من الله اجابته له وفيه قال: قال: يا رب زدني قال جعلت لك ولذريتك صدورهم أوطانا قال: حسبي وقد ذكرنا أكثر الحديث في أول الأعراف 

And from the Sage (al-`Askari) عليه السلام there is a long hadith, in which he عليه السلام says: From what Iblees asked Allah for that was granted [includes]: He said: O Lord, increase for me. He said: I have made their hearts a home for you and your descendants (followers). He said: That is enough for me. And we have mentioned the hadith at the beginning of al-A`raf.

 في أصول الكافي محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد بن عيسى عن علي بن  الحكم عن سيف بن عميرة عن أبان بن تغلب عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ما من مؤمن الا ولقلبه أذنان في جوفه، اذن ينفث فيها الوسواس الخناس، واذن ينفث فيها الملك فيؤيد الله المؤمن بالملك فذلك قوله: ” وأيدهم بروح منه “

In Usul al-Kafi: Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muammad b. `Isa from `Ali b. al-Hakam from Sayf b. `Umayra from Aban b. Taghlib from Abu `Abdillah عليه السلام.

He said: There is not a believer except that his heart has two ears within it: (1) an ear that the slinking whisperer breathes into, (2) and an ear that an angel breathes into. So Allah supports the believer through the angel, and that is His saying, “And he supported them with a spirit from him” (58:22)

 في الكافي أبو علي الأشعري عن محمد بن عبد الجبار عن صفوان بن يحيى عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله عليه السلام قال: من اكل حبة من الرمان أمرضت شيطان الوسوسة أربعين يوما

In al-Kafi: Abu `Ali al-Ash`ari from Muhammad b. `Abd al-Jabbar from Safwan b. Yahya from Mansur b. Hazem from Abu `Abdillah عليه السلام:

He said: Whomever eats a pomegranate seed will afflict the whispering devil for forty days.

 في أمالي الصدوق (ره) باسناده إلى الصادق عليه السلام قال: لما نزلت هذه الآية ” والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ” صعد إبليس جبلا بمكة يقال له ثوير، فصرخ بأعلى صوته بعفاريته فاجتمعوا إليه فقالوا يا سيدنا لم دعوتنا؟قال: نزلت هذه الآية فمن لها؟فقام عفريت من الشياطين فقال: انا لها بكذا وكذا، قال: لست لها، فقام آخر فقال: مثل ذلك، فقال لست لها، فقال الوسواس الخناس: انا لها قال: بماذا؟قال: أعدهم وأمنيهم حتى يواقعوا الخطيئة فإذا وقعوا الخطيئة أنسيتهم الاستغفار فقال: أنت لها فوكله بها إلى يوم القيامة

In the Amali of Saduq: By his isnad to as-Sadiq عليه السلام.

He said: When this verse was revealed, “And those who, when they commit an immorality or wrong themselves, remember Allah and seek forgiveness for their sins” (3:135) Iblees climbed a mountain in Mecca called Thuwayr. So he called out to his demons as loud as he could. They came to him and they said: O our master, why did you call us? He said: This verse was revealed, so who is it for? So a demon from the devils stood and said: It is for me, because of this and that. He said: It is not for you. So another stood and said something similar, so he said: It is not for you. So the slinking whispering said: It is for me. He said: Why? He said: I promise them and assure them until they commit the error, and when they commit the error I cause them to forget to repent. So he said: It is for you, so keep to it until the Day of Resurrection.

 في كتاب الخصال فيما أوصى به النبي عليا عليهما السلام يا علي ثلاث من الوسواس اكل الطين، وتقليم الأظفار بالأسنان واكل اللحية

In al-Khisal: From what the Prophet advised `Ali عليهما السلام: O `Ali, three things are from waswaas: eating clay, biting the fingernails with teeth, and eating the beard.

 عن أبي الحسن الأول عليه السلام قال: أربعة من الوسواس: اكل الطين، وفت الطين، وتقليم الأظفار بالأسنان، وأكل اللحية

From Abu’l Hasan the First عليه السلام, he said: Four things are from waswaas: eating clay, breaking clay into pieces, biting the fingernails with teeth, and eating the beard.

 في تفسير علي بن إبراهيم باسناده إلى أبى بكر الحضرمي عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن رسول الله صلى الله عليه وآله قال لعلي صلوات الله عليه: يا علي القرآن خلف فراشي في الصحف الحرير والقراطيس فخذوه وأجمعوا ولا تضيعوه كما ضيع اليهود التوراة، فانطلق على صلوات الله عليه فجمعه في ثوب اصفر ثم ختم عليه في بيته وقال: لا ارتدى حتى اجمعه فإنه عليه السلام كان الرجل ليأتيه فيخرج إليه بغير رداء حتى جمعه

In Tafsir `Ali b. Ibrahim: By his isnad to Abu Bakr al-Hadrami from Abu `Abdillah عليه السلام.

He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said to `Ali صلوات الله عليه: O `Ali, the Qur’an is behind my mattress in silk scrolls and leaf rolls, so take it and gather it together, and do not lose it like the Jews lost the Torah. So `Ali صلوات الله عليه went and gathered it in a yellow robe, then he sealed it in his house and said: I will not don my cloak until I have put it together …

قال: وقال رسول الله صلى الله عليه وآله: لو أن الناس قرؤا القرآن كما انزل الله  عز وجل ما اختلف اثنان

He said: The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: If the people were to recite the Qur’an as Allah عز وجل revealed it, two people would not disagree.

 وباسناده إلى محمد بن الفضيل عن أبي حمزة الثمالي عن أبي جعفر عليه السلام قال: ما أحد من هذه الأمة جمع القرآن الا وصى محمد صلوات الله عليهما

By his isnad to Muhammad b. Fudayl from Abu Hamza ath-Thumali from Abu Ja`far عليه السلام.

He said: No one from this Umma collected the Qur’an except the deputy of Muhammad صلوات الله عليهما.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.